AMBULANT BEGELEIDER HANNEKE:

“Samen hebben we zaken geordend”

Ook de ambulante begeleiders bij De Twentse Zorgcentra hebben te maken met STERK. Een gesprek met Hanneke Meussen-Dambacher, ambulant begeleider van een zorgklas van De Brug, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, gevestigd in het dagactiviteitencentrum De Schalm in Almelo.
LEES VERDER

Leerlingen en cliënten staan klaar om naar huis te gaan. Hun school- of werkdag bij De Schalm zit erop. Nu heeft Hanneke Meussen-Dambacher, die leerlingen in de zorgklas begeleidt, even de tijd om te praten over STERK. Daarnaast werkt ze ook op een woongroep in Almelo.

“Het was lastig”, zegt ze over STERK. “Het standaard plaatje bleek niet zo goed bij ons te passen. De driehoek van begeleider, cliënt en verwant is bij ons anders. Wij werken binnen de context van de school. Wij sluiten aan bij het contact dat de school met de ouders heeft. Dus wij hebben ervoor gekozen om ons te richten op het mooie werk.”

quote

Puzzel
Voorheen werden alle ‘randzaken’ opgevangen door de teamleider. Op die manier konden de begeleiders zich volledig concentreren op de leerlingen. “Toen de teamleider wegviel, kwam er een gat”, zegt ze. “Er moesten dingen gebeuren waar wij geen tijd voor hadden. We moesten alles uitzoeken; wat moeten we doen en hoe werkt dat? Het was een hele puzzel. Toen zijn er verSTERKers en een coach ingevlogen om ons te helpen. Samen hebben we de zaken geordend. Als je een woongroep hebt, is er meer gelegenheid om tussendoor administratie bij te werken. Hier lukt dat niet.”
TERUG LEES VERDER

De begeleiders hebben even moeten zoeken, vertelt Hanneke. In het eerste halfjaar na het verdwijnen van de teamleider was dat nog niet zo’n probleem. “Voor het schooljaar 2014-2015 was er nog veel geregeld, maar aan het einde van dat jaar werd het lastig. Toen moesten er dingen worden geregeld. Ook de school miste een centraal aanspreekpunt. We hebben gekeken hoe we de taken kunnen verdelen en ook naar de communicatie met de school. Daar zijn we nog steeds mee bezig. Het is work in progress. Er zijn nu taakgroepen. We komen er wel uit. Als iedereen doet wat-ie moet doen, dan komt het goed.”

Beslissingen
De tijd dat ze stiekem hoopten dat er toch weer een teamleider zou komen, is voorbij, vertelt Hanneke. “Het is fijn dat je zelf beslissingen kunt nemen.” Om de begeleiders te ontlasten, kunnen ze in elk geval voor vier uur een beroep doen op een secretarieel medewerker. “Door STERK hebben we meer duidelijkheid over wat onze taken zijn en waar we goed in zijn. STERK en zelforganiserend worden, zijn bij ons met elkaar verweven. We hebben STERK nodig om zelforganiserend te kunnen werken.”

Hanneke is één van de vier begeleiders in de zorgklas op De Schalm. In totaal zijn er negen ambulante schoolbegeleiders bij De Brug. In de zorgklas zitten twaalf leerlingen in de leeftijd van dertien tot twintig jaar. Het leertempo ligt er lager. Hanneke: “Ze krijgen rekenen, lezen, wereldoriëntatie ieder op hun eigen niveau. En we besteden veel aandacht aan zelfredzaamheid en sociale vaardigheden.”
TERUG

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden