In de serie Expertise geven we aandacht aan de verschillende expertises die De Twentse Zorgcentra in huis heeft. Eén voor één worden de diverse groepen behandelaren voorgesteld. In deze editie de tandartsen, mondhygiënisten en assistentes.

Lees verder

Tandheelkunde: ‘gewone’ zorg op een speciale manier

Al bijna 20 jaar werkt Ineke als mondhygiëniste op ’t Bouwhuis en nog steeds is ze even enthousiast. Tussen twee controles door vertelt ze over de vakgroep Tandheelkunde.

Het team

“De vakgroep Tandheelkunde bestaat uit tandartsen, mondhygiënisten en assistentes. Zij behandelen bewoners van De Twentse Zorgcentra. Iedere deskundige heeft z’n eigen specialiteit:

  • De tandartsen doen de controles en behandelingen zoals het vullen van gaatjes, soms het uitvoeren van wortelkanaalbehandelingen, het trekken van een tand of kies, en eventueel het maken van een kunstgebit.

  • De mondhygiënisten halen tandsteen weg, maken het gebit schoon en polijsten het gebit. Ze laten ook zien waar het goed of minder goed gepoetst is. Daarna leggen ze aan de bewoner en de begeleider uit hoe de mond het beste schoongehouden kan worden.

  • De assistentes maken de afspraken en assisteren bij de bezoeken aan tandartsen en mondhygiënisten.

Bij ieder consult zijn er twee deskundigen aanwezig: een tandarts en een assistente of een mondhygiënist en een assistente.“

De bezoeken

Ineke legt uit dat de meeste bewoners zes keer per jaar in de praktijk komen: vier keer bij de mondhygiënist en twee keer bij de tandarts. “Op die manier hopen we dat de cliënten eraan wennen om bij ons in de stoel te liggen. Vaak zijn we alleen preventief bezig, maar soms is er een behandeling nodig. Dat kan vervelend zijn. Dan is het prettig als de cliënt hier al bekend is en niet bang meer is voor iemand die in zijn mond bezig gaat.” Ineke voegt hier direct aan toe wat haar grootste drive is: “Iedere dag probeer ik te bereiken dat cliënten zich hier op hun gemak voelen en blij weer weg gaan. Als dat lukt, is mijn dag geslaagd!” In principe zijn de behandelingen die uitgevoerd worden, gelijk aan de behandelingen in een gewone tandartsenpraktijk. De aanpak verschilt echter wel. Ineke legt dit uit: “We kiezen vaker voor een paar korte afspraken in plaats van één lange afspraak. Dan is het voor de cliënten beter vol te houden.”

Communicatie

Door het grotere aantal controles worden eventuele verbeterpunten in het gebit eerder opgespoord. Ineke: “Veel cliënten kunnen het zelf niet goed aangeven als er iets zeer doet of als er iets kapot is. Dan is het fijn dat wij regelmatig mee kunnen kijken. We hebben dan echt een signalerende functie.” Op de vraag of cliënten alles begrijpen, moet Ineke even nadenken. Uiteindelijk denkt ze dat dat wel het geval is. “Doordat de cliënten hier zo vaak komen, weten ze precies wat er gebeurt. En uiteraard zeggen we wat we gaan doen, zodat cliënten zo min mogelijk verrast worden. We kunnen ook gebaren of plaatjes gebruiken als gesproken taal te lastig is.” Aan de andere kant is er een belangrijke rol voor de begeleiders weggelegd. Ineke: “Als we bijvoorbeeld zien dat er op een bepaalde plek niet goed gepoetst wordt, laten we dit ook zien aan de begeleiders. Zij kunnen dit dan in de gaten houden, zowel wanneer de cliënt zelf poetst als wanneer hij hierbij hulp krijgt.”

Kleurplaat

Aan het eind van het gesprek is het weer tijd voor een controle. Jaime komt binnen, luidruchtig en vol bravoure. Hij zegt direct dat hij een kleurplaat wil. Geen plaatje, maar een kleurplaat, dat is leuker. Maar voordat het zover is, moet de mond natuurlijk open. Ineke doet haar bril op en na de gebruikelijke grapjes is het zover. Jaime stopt met praten, doet zijn mond open en geroutineerd beweegt Ineke het spiegeltje langs alle tanden en kiezen. “Dat ziet er goed uit!”. Na een high five en het overhandigen van de kleurplaat is het alweer voorbij. “Dit bedoel ik dus: een korte afspraak, geen angst, en blij de deur weer uit!”

Like dit artikel | 150

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden