Welke hulp?
Waaruit bestond eigenlijk de hulp die collega’s uit de indirecte zorg konden bieden? “Dat zat ‘m vooral in hand- en spandiensten, zoals de was wegwerken en andere huishoudelijke werkzaamheden, bewoners in een rolstoel naar hun werk of naar huis brengen, een spelletje spelen met bewoners, helpen bij een verhuizing, enz. Het ging nadrukkelijk niet om verpleegkundige handelingen of het overnemen van diensten. Daarvoor wordt altijd personeel ingezet dat daarvoor bevoegd is.” Toch vroegen sommigen zich af of deze oplossing wel goed is voor de cliënten. Daarover zegt de werkgroep: “Voordat we de nodige acties gingen uitzetten hebben we onderzocht of er bijbehorende risico’s op voorhand te voorzien waren. Uitkomst hiervan was dat het goed is te letten op het aantal nieuwe gezichten voor de bewoners en deelnemers. Omdat dit per bewoner en groep erg wisselt hebben we het zo ingericht dat er bij het ontstaan van een match tussen vraag en aanbod altijd eerst goed met de medewerkers en waar mogelijk met de cliënten afgestemd wordt.”